Siirry pääsisältöön

Ahdistuneisuushäiriö

Ahdistuksen takia hakeuduin hoitoon ensimmäisen kerran kuopukseni vauva-aikana. Jatkuva arkinen suorittaminen, oman ajan puute ja ongelmat silloisessa parisuhteessa olivat todennäköisesti laukaisevia tekijöitä. Samoihin aikoihin lähipiirissäni kävi äkillinen kuolemantapaus, joka vaikutti minuun erittäin voimakkaasti. En juurikaan nähnyt iloa elämässäni tai toivoa tulevaisuuden suhteen. Hoidin pakolliset asiat kuten aiemminkin, mutta olin väsynyt arkeeni ja äitiyteen, enkä jaksanut panostaa niihin niin paljon kuin olisin halunnut jaksaa.

Ahdistus oli lähes päivittäistä ja voimistui vuosien aikana. Olin vaihtelevasti lääkityksellä ja ilman lääkkeitä. En kokenut saavani apua psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolta ja lopetin käynnit muutaman kerran jälkeen. Silloisen parisuhteeni viimeisen vuoden aikana aloitin taas lääkityksen, koska ahdistuskohtaukseni pahentuivat entisestään ja ärsyynnyin voimakkaasti jopa ilman mitään selkeää syytä. Vaikka oma aikani oli lisääntynyt ja olin aloittanut uusia harrastuksia, en kokenut oloani hyväksi. Lääkityksestä sain ensiavun pahimpiin oireisiin.

Silloisen parisuhteeni päätyttyä lopetin myös ahdistuslääkityksen, jota ilman olen pärjännyt yllättävänkin hyvin. Ahdistusta enemmän minua ovat vaivanneet masennusoireet, mutta nekin tulevat ja menevät aaltoillen. Olen kokenut muutamia voimakkaampia ahdistuskohtauksia lääkityksen lopettamisen jälkeen ja lievempää ahdistusta vain hetkittäin. Lievän ahdistuksen kanssa selviänkin hyvin ja tiedän sen menevän nopeasti ohi. Voimakkaissa ahdistuskohtauksissa olen kuitenkin lähes toimintakyvytön, lamaantunutkin. 

Voimakas ahdistus on minulla verrattavissa siihen, että olisi sullottuna pimeään jätesäkkiin, joka on puristimessa. Sitä jätesäkkiä vaan ei saa repimällä rikki. Nukkuminen voi hieman helpottaa masennusoireitani, mutta ahdistuneena en saa unta. On vain tuijotettava kattoon ja odotettava olon helpottumista. Vaikka oloni ahdistuskohtauksen aikana on lamaantunut, niin samalla olen myös äärimmäisen virittynyt ja tämä näkyy voimakkaana ärsykeherkkyytenä. Pienikin väärä sana tai kosketus voi aiheuttaa silmittömän raivokohtauksen.

Tähän mennessä paras apu ahdistukseeni on ollut rakkaan puolisoni syli. Oloni helpottuu heti, kun hän ottaa minut lähelle ja silittää rauhallisesti. Sanoja ei tarvita. Välillä hän vilkaisee minua tarkistaakseen tilanteen katseellaan. Muutamia kertoja olen jopa alkanut spontaanisti hymyillä noissa hetkissä, jolloin ahdistus onkin lauennut nopeasti. Olen todella onnekas, kun minulla on hänet.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidiksi x 2

Olin aina ollut vahvasti sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. Kantani muuttui äkisti, kun tapasin läheiseni vastasyntyneen vauvan ja minulle tuli todella voimakas tarve saada oma lapsi. Silloinen kumppanini oli myös innokas ajatukselle, joten aloimme yrittää. Esikoisemme syntyi noin vuoden kuluttua siitä, kun olimme tehneet päätöksen perheenlisäyksestä. En pitänyt raskausajasta yhtään, enkä takuulla hehkunut mitään raskausonnea. Etenkin alussa koin lamaannuttavaa väsymystä ja jalat alta vievää iskiaskipua. Välillä työpäivän jälkeen konttasin itkien makuuhuoneeseen, kun olin niin väsynyt. Loppua kohti lisääntyivät liitoskivut, jotka olivat kuin yhtäkkisiä puukoniskuja alapäässä ja lantiossa. Tuntui, että olisin vankina omassa kehossani. Jälkeenpäin ajateltuna pääsin kuitenkin vähällä raskausvaivojeni osalta, sillä pahoinvointia ei ollut juuri lainkaan ja kykenin koko raskausajan toimimaan lähes normaalisti.  Odotin synnytystä erittäin malttamattomana. Olin haaveillut lääkkeettömästä

Syömishäiriö

"Sä olet lihonut", tokaisi mummi varhaisteini-ikäiselle lapsenlapselleen. En ollut lihonut, vaan kroppani oli alkanut hiljalleen muuttaa muotoaan lapsen vartalosta naisellisempaan suuntaan. Lantioni leveni ja rintani kasvoivat jo varhain, ja olin muutoksista enemmänkin innostuneen ylpeä kuin vaivaantunut. Mummi ei varmasti tarkoittanut kommenttiaan loukkaavaksi, sillä hän oli kaiken kaikkiaan loistava mummi minulle kuten toinenkin mummini. Tuo lause on silti jostain syystä jäänyt mieleeni näihin päiviin asti. En tiedä, onko sillä ollut osaltaan vaikutusta siihen, miten sairaalla tavalla olen alkanut myöhemmin kehooni suhtautua. Oireiluni alkoi kuitenkin vasta useita vuosia myöhemmin, joten en usko. Äitini on rakastanut (ja rakastaa edelleen) ruoalla. Hänelle ruoka ja siitä nauttiminen on hyvin tärkeää. Lapsuudenkodistamme löytyi aina useita leikkeleitä, lisukesalaatteja, limuja, mehuja, pullaa ja jäätelöä. En ole koskaan oppinut juomaan vettä kuin satunnaisesti, koska olen ni

Yksin

Erottuani lasteni isästä muutin ensimmäistä kertaa omaan kotiin ainoana aikuisena. En ollut koskaan aiemmin ollut myöskään taloudellisesti yksin vastuussa itsestäni, vaan olin aina tarvittaessa saanut tukea kumppaniltani. Etukäteen olin lähes varma, etten saa peloiltani (pimeä, yliluonnolliset asiat, murtautujat...) edes nukuttua, mutta tunsinkin oloni yllättävän rauhalliseksi uudessa kodissani. Oli huikean vapauttava tunne, kun sai toimia arjessa juuri haluamallaan tavalla ja valitusta tuli korkeintaan lapsilta. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen oli aikaa vain itselle, eikä tarvinnut miellyttää ketään tai valmistautua seuraavaan riitaan. Lenkkeilin päivittäin ja pidin uudesta asuinalueestamme paljon. Siellä oli todella rauhallista, eikä lenkilläkään tullut välttämättä ketään vastaan. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin ja nautin täysin siemauksin omasta ajastani lenkkipoluilla. Vaikka pidänkin pihatöistä, niin kiireisen arjen keskellä tuntui luksukselta, kun ei tarvinnut pitkän