Siirry pääsisältöön

Itsevarmuus

Olen ymmärtänyt, että tyypillisesti itsevarmuus on heikoimmillaan teini-ikäisenä ja paranee vuosien myötä elämänkokemuksen karttuessa. Minulla tämä on mennyt toisin päin. Mielestäni itsevarmuuteni on ollut parhaimmillaan noin 15-18 -vuotiaana, jolloin pidin itseäni kauniina, fiksuna, hauskana ja hyvänä tyyppinä. Nyt aikuisena naisena olen mielestäni ruma ja epäonnistunut, enkä oikein ymmärrä, miksi kukaan pitää minusta sellaisena kuin olen. Tiedän, että parhaimmillani olen hyvä kuuntelija, huumorintajuinen ja hauskakin, mutta mielialojeni vaihtelut aiheuttavat myös lyhytpinnaisuutta ja sitä, että sanon asioita harkitsematta ja kadun niitä jälkeenpäin. Suurin ongelmani on siis mielestäni se, että olen hyvin ailahtelevainen. Saatan samankin päivän aikana olla aivan päinvastaisissa tunnelmissa ilman sen suurempaa syytä kuin oman mieleni epävakaus. Myös se tuottaa minulle epävarmuutta, että usein sanon ja toimin ennen kuin ajattelen. Tämä liittynee temperamenttiini.

En muista, että ulkonäköäni olisi juuri koskaan arvosteltu, mutta silti olen siitä hyvin epävarma. Näen hyviä puolia itsessäni etenkin laittautuneena, mutta alastomana ilman meikkiä olen mielestäni ruma ja kehoni jopa ällöttävä. Jos olisin rikas, tekisin takuuvarmasti useita korjauksia ulkonäkööni myös plastiikkakirurgialla. Kehovihani varmasti linkittyy vahvasti syömishäiriöön, josta kerroinkin edellisessä postauksessani. Ikävä kyllä se on jatkunut näihin päiviin asti ja jopa pahentunut kehoni muuttuessa iän myötä yhä löysemmäksi. Tämä aiheuttaa myös seksuualista epävarmuutta. Treenillä ja oikealla ruokavaliolla asiaan voisi tietenkin vaikuttaa ainakin jonkin verran, mutta juuri nyt minulla ei riitä jaksaminen tai pitkäjänteisyys suuriin muutoksiin.

Yksi epävarmuuksistani liittyy kaikenlaiseen suorittamiseen ja etenkin uusien asioiden tekemiseen. Vihaan sitä tunnetta, kun joudun tekemään asioita, joita en täydellisesti hallitse. Pitkäjänteisyyteni ei riitä harjoitteluun, vaan menetän hermoni hyvin nopeasti ja luovutan. Tässä kohtaa lienee hyvä mainita, että olen perfektionisti. Pyrin kaikessa tekemisessäni ylittämään sekä omat että muiden odotukset. Koska vaatimustasoni on jo lähtökohtaisesti niin korkealla, on kynnys asioiden aloittamiselle usein ylitsepääsemättömän suuri. Siksi minulta jää paljon tekemättä sellaista, mitä pitäisi tehdä tai haluaisin saada aikaan, koska en viitsi epäonnistumisen pelossa edes aloittaa. Lisäksi minulla on aivan järjetön kilpailuvietti ja voitonhalu. Tämä aiheuttaa esimerkiksi sen, etten osallistu mihinkään leikkimielisiin peleihin, ellen ole lähes varma voittomahdollisuuksistani. Häviäminen tuottaa minulle niin voimakkaita vihan ja epäonnistumisen tunteita, että mielummin jätän sen riskin ottamatta. Lähtökohtaisesti en nimittäin ole voittaja-ainesta juuri missään lajissa tai pelissä. Nämä piirteet ovat todennäköisesti jollain tavalla geneettisiä, sillä näen täysin samoja asioita lapsessani. Olen paininut samojen haasteiden kanssa aina, enkä toistaiseksi ole löytänyt niihin juurikaan helpotusta.

On toki myös asioita, joista pidän itsessäni. Pysyvinä ominaisuuksinani arvostan lojaaliutta, rehellisyyttä ja tietynlaista epäsovinnaisuutta, jonka vuoksi uskallan useimmiten olla suora ja räiskyvä itseni piittaamatta muiden mielipiteistä. Tarkoitukseni ei tietenkään ole loukata ketään, mutta haluan toimia aina omalla tavallani, vaikka se usein poikkeaakin yleisestä normista. Läheisteni eteen olen valmis tekemään mitä tahansa ja mihin kellonaikaan tahansa. Arjessa olen etenkin nykyistä puolisoani kohtaan hyvin huomioiva ja miellyttämisenhaluinen. Jos koen saavani joltain hyvää, haluan antaa sen vähintään tuplana takaisin. Olen karsinut elämästäni ne ihmissuhteet, joissa vain minä olen antavana osapuolena saamatta mitään takaisin, sillä ne kuluttavat resursseja niiltä ihmissuhteilta, joihin oikeasti haluan panostaa. Olen oppinut sanomaan: "Ei", vaikka nuorempana se oli minulle hyvin vaikeaa.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidiksi x 2

Olin aina ollut vahvasti sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. Kantani muuttui äkisti, kun tapasin läheiseni vastasyntyneen vauvan ja minulle tuli todella voimakas tarve saada oma lapsi. Silloinen kumppanini oli myös innokas ajatukselle, joten aloimme yrittää. Esikoisemme syntyi noin vuoden kuluttua siitä, kun olimme tehneet päätöksen perheenlisäyksestä. En pitänyt raskausajasta yhtään, enkä takuulla hehkunut mitään raskausonnea. Etenkin alussa koin lamaannuttavaa väsymystä ja jalat alta vievää iskiaskipua. Välillä työpäivän jälkeen konttasin itkien makuuhuoneeseen, kun olin niin väsynyt. Loppua kohti lisääntyivät liitoskivut, jotka olivat kuin yhtäkkisiä puukoniskuja alapäässä ja lantiossa. Tuntui, että olisin vankina omassa kehossani. Jälkeenpäin ajateltuna pääsin kuitenkin vähällä raskausvaivojeni osalta, sillä pahoinvointia ei ollut juuri lainkaan ja kykenin koko raskausajan toimimaan lähes normaalisti.  Odotin synnytystä erittäin malttamattomana. Olin haaveillut lääkkeettömästä

Syömishäiriö

"Sä olet lihonut", tokaisi mummi varhaisteini-ikäiselle lapsenlapselleen. En ollut lihonut, vaan kroppani oli alkanut hiljalleen muuttaa muotoaan lapsen vartalosta naisellisempaan suuntaan. Lantioni leveni ja rintani kasvoivat jo varhain, ja olin muutoksista enemmänkin innostuneen ylpeä kuin vaivaantunut. Mummi ei varmasti tarkoittanut kommenttiaan loukkaavaksi, sillä hän oli kaiken kaikkiaan loistava mummi minulle kuten toinenkin mummini. Tuo lause on silti jostain syystä jäänyt mieleeni näihin päiviin asti. En tiedä, onko sillä ollut osaltaan vaikutusta siihen, miten sairaalla tavalla olen alkanut myöhemmin kehooni suhtautua. Oireiluni alkoi kuitenkin vasta useita vuosia myöhemmin, joten en usko. Äitini on rakastanut (ja rakastaa edelleen) ruoalla. Hänelle ruoka ja siitä nauttiminen on hyvin tärkeää. Lapsuudenkodistamme löytyi aina useita leikkeleitä, lisukesalaatteja, limuja, mehuja, pullaa ja jäätelöä. En ole koskaan oppinut juomaan vettä kuin satunnaisesti, koska olen ni

Yksin

Erottuani lasteni isästä muutin ensimmäistä kertaa omaan kotiin ainoana aikuisena. En ollut koskaan aiemmin ollut myöskään taloudellisesti yksin vastuussa itsestäni, vaan olin aina tarvittaessa saanut tukea kumppaniltani. Etukäteen olin lähes varma, etten saa peloiltani (pimeä, yliluonnolliset asiat, murtautujat...) edes nukuttua, mutta tunsinkin oloni yllättävän rauhalliseksi uudessa kodissani. Oli huikean vapauttava tunne, kun sai toimia arjessa juuri haluamallaan tavalla ja valitusta tuli korkeintaan lapsilta. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen oli aikaa vain itselle, eikä tarvinnut miellyttää ketään tai valmistautua seuraavaan riitaan. Lenkkeilin päivittäin ja pidin uudesta asuinalueestamme paljon. Siellä oli todella rauhallista, eikä lenkilläkään tullut välttämättä ketään vastaan. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin ja nautin täysin siemauksin omasta ajastani lenkkipoluilla. Vaikka pidänkin pihatöistä, niin kiireisen arjen keskellä tuntui luksukselta, kun ei tarvinnut pitkän