Siirry pääsisältöön

Masennus

Elämäni muuttui täysi-ikäisyyden kynnyksellä, kun erosin ensimmäisestä poikaystävästäni ja aloitin opiskelun uudessa koulussa. Sain paljon uusia kavereita, joiden kanssa vietin vapaa-aikaani tehden kaikkea jännittävää ja hulluakin. Viihdyin vähemmän kotona ja aloin viettää villimpää nuoren, vapaan ihmisen elämää. Alkoholia käytin vain harvoin.

Ihastuin jälleen palavasti (ehkä jopa rakastuin) ja koin suuren pettymyksen, kun ihastukseni kohde halusikin vain pitää hauskaa kanssani. Tyttöystäväksi en kelvannut. Minulla oli muutamia muitakin ihastuksia ja irtosuhteita. Janosin valtavasti hyväksyntää, ihailua, huomiota ja läheisyyttä. Jälkikäteen ajateltuna annoin varmasti käyttää itseäni myös hyväksi tämän takia. Olin valmis antamaan muille paljon enemmän kuin itse heiltä sain.

En osaa sanoa, mikä johti siihen, että noin vuoden sisällä täysi-ikäistymisestäni sairastuin vaikeaan masennukseen. Opiskelut jäivät, aloin juoda enemmän ja itsetuhoisuuttakin oli jonkin verran. Käyttäydyin vastuuttomasti ja tein asioita, joita olen jälkeenpäin katunut. Ajoin humalassa ja harrastin suojaamatonta seksiä ihmisten kanssa, joista en ollut edes kiinnostunut. Luin yhden ihastukseni puhelimen viestit salaa, kun epäilin hänen pyörittävän useampaa tyttöä samaan aikaan ja olin oikeassa, En silti olisi saanut lukea viestejä. Luotin vääriin ihmisiin ja sain siipeeni. Samoihin aikoihin masennuksen puhkeamisen kanssa alkoi myös syömishäiriökäyttäytyminen, josta kerron lisää myöhemmin.

Hakeuduin mielenterveyspalveluiden pariin, sain masennuslääkityksen ja aloin käydä psykologin vastaanotolla viikoittain. Kemiat hänen kanssaan eivät kohdanneet ja minua ärsytti sen naisen teennäinen olemus, ilmeettömät kasvot ja tunne siitä, että hän arvosteli minua mielessään. Hoitosuhteemme ei kestänyt pitkään, enkä kokenut saaneeni siitä juurikaan apua ongelmiini. Aloin pian seurustella oikein mukavan ja kiltin pojan kanssa. Elämäni tasoittui ja tunsin oloni taas paljon paremmaksi. Lopetin masennuslääkityksen ja pärjäsin pitkään omillani. 

Masennus on kulkenut mukanani nyt noin 15 vuotta, vaikkakin vain kausittain. Hoidon piirissä olen ollut vain muutamia lyhyitä jaksoja, enkä koe missään vaiheessa parantuneeni masennuksesta täysin. Olen kokeillut useita eri mielialalääkkeitä, mutta en pidä niiden turruttavasta vaikutuksesta, joka vaimentaa myös positiivisia tunteita ja heikentää esimerkiksi seksielämää orgasmivaikeuksien takia. Nyt olen ollut yli vuoden ilman lääkkeitä ja pärjännyt vaihtelevasti.

Vaikeimpina masennusjaksoina olen erittäin väsynyt, ahdistunut ja poissaoleva. Pahimmillaan en edes itke, vaikka itkuisuus onkin hieman lievempinä masennuskausina minulle tyypillinen oire. Koen voimakasta itseinhoa ja halua kuolla. "Lääkitsen" itseäni alkoholilla tai ruoalla, ellen sitten ole kokonaan syömättä. Arkistenkin tehtävien (esim. peseytyminen, ruoanlaitto) suorittaminen tuntuu ylivoimaisen raskaalta ja voisin vain maata tyhjyyteen tuijottaen. En saa iloa mistään, vaan tuntuu kuin olisin keskellä loputonta pimeyttä.

Nyt, kun vihdoin elämässäni on kaikki hyvin ja olen erittäin onnellisessa, tasapainoisessa parisuhteessa, voisi masennuksenkin olettaa parantuvan kuin itsestään. Ikäväkseni olen kuitenkin huomannut, että näin ei ole. Masennukseni ei siis tunnu liittyvän mihinkään ulkoisiin tekijöihin elämässäni, vaan on selkeästi joku isompi ongelma aivokemiassani. En osaa sanoa, olisiko mielialalääkitys minulle ainoa toimiva ratkaisu pitkällä tähtäimellä, mutta en haluaisi siihen enää ryhtyä. Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta hakeutua kunnalliseen terapiaan tässä vaiheessa ja yksityiset palvelut ovat todella kalliita. Olen tosin niin tottunut mielialani kausittaisiin vaihteluihin, että enköhän pärjäile toistaiseksi näinkin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidiksi x 2

Olin aina ollut vahvasti sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. Kantani muuttui äkisti, kun tapasin läheiseni vastasyntyneen vauvan ja minulle tuli todella voimakas tarve saada oma lapsi. Silloinen kumppanini oli myös innokas ajatukselle, joten aloimme yrittää. Esikoisemme syntyi noin vuoden kuluttua siitä, kun olimme tehneet päätöksen perheenlisäyksestä. En pitänyt raskausajasta yhtään, enkä takuulla hehkunut mitään raskausonnea. Etenkin alussa koin lamaannuttavaa väsymystä ja jalat alta vievää iskiaskipua. Välillä työpäivän jälkeen konttasin itkien makuuhuoneeseen, kun olin niin väsynyt. Loppua kohti lisääntyivät liitoskivut, jotka olivat kuin yhtäkkisiä puukoniskuja alapäässä ja lantiossa. Tuntui, että olisin vankina omassa kehossani. Jälkeenpäin ajateltuna pääsin kuitenkin vähällä raskausvaivojeni osalta, sillä pahoinvointia ei ollut juuri lainkaan ja kykenin koko raskausajan toimimaan lähes normaalisti.  Odotin synnytystä erittäin malttamattomana. Olin haaveillut lääkkeettömästä

Syömishäiriö

"Sä olet lihonut", tokaisi mummi varhaisteini-ikäiselle lapsenlapselleen. En ollut lihonut, vaan kroppani oli alkanut hiljalleen muuttaa muotoaan lapsen vartalosta naisellisempaan suuntaan. Lantioni leveni ja rintani kasvoivat jo varhain, ja olin muutoksista enemmänkin innostuneen ylpeä kuin vaivaantunut. Mummi ei varmasti tarkoittanut kommenttiaan loukkaavaksi, sillä hän oli kaiken kaikkiaan loistava mummi minulle kuten toinenkin mummini. Tuo lause on silti jostain syystä jäänyt mieleeni näihin päiviin asti. En tiedä, onko sillä ollut osaltaan vaikutusta siihen, miten sairaalla tavalla olen alkanut myöhemmin kehooni suhtautua. Oireiluni alkoi kuitenkin vasta useita vuosia myöhemmin, joten en usko. Äitini on rakastanut (ja rakastaa edelleen) ruoalla. Hänelle ruoka ja siitä nauttiminen on hyvin tärkeää. Lapsuudenkodistamme löytyi aina useita leikkeleitä, lisukesalaatteja, limuja, mehuja, pullaa ja jäätelöä. En ole koskaan oppinut juomaan vettä kuin satunnaisesti, koska olen ni

Yksin

Erottuani lasteni isästä muutin ensimmäistä kertaa omaan kotiin ainoana aikuisena. En ollut koskaan aiemmin ollut myöskään taloudellisesti yksin vastuussa itsestäni, vaan olin aina tarvittaessa saanut tukea kumppaniltani. Etukäteen olin lähes varma, etten saa peloiltani (pimeä, yliluonnolliset asiat, murtautujat...) edes nukuttua, mutta tunsinkin oloni yllättävän rauhalliseksi uudessa kodissani. Oli huikean vapauttava tunne, kun sai toimia arjessa juuri haluamallaan tavalla ja valitusta tuli korkeintaan lapsilta. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen oli aikaa vain itselle, eikä tarvinnut miellyttää ketään tai valmistautua seuraavaan riitaan. Lenkkeilin päivittäin ja pidin uudesta asuinalueestamme paljon. Siellä oli todella rauhallista, eikä lenkilläkään tullut välttämättä ketään vastaan. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin ja nautin täysin siemauksin omasta ajastani lenkkipoluilla. Vaikka pidänkin pihatöistä, niin kiireisen arjen keskellä tuntui luksukselta, kun ei tarvinnut pitkän