Siirry pääsisältöön

Synnytyksen jälkeinen masennus

Diagnoosia synnytyksen jälkeiselle masennukselle en ole koskaan saanut, mutta olen varma, että sairastuin siihen esikoiseni syntymän jälkeen. Äitini tullessa kotiimme ensimmäistä kertaa vauvaa katsomaan itkin sohvalla lohduttomasti, että elämäni on pilalla. Mielestäni neuvolassamme ei kiinnitetty riittävästi huomiota äidin henkiseen vointiin, vaan keskityttiin ensisijaisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen. Ihmettelen hieman, ettei tilaani huomattu siellä. En tosin enää jaksa muistaa, olenko kenties pyrkinyt jotenkin vähättelemään tai peittelemään pahaa oloani synnytyksen jälkeen ja yrittänyt vain pärjätä sen kanssa. Ilman silloisen kumppanini ja perheeni aktiivista tukea tuskin olisin selvinnyt vauva-ajasta. 

Halusin olla paras mahdollinen äiti lapselleni. Yritin suorittaa äitiyttä kaikkien suositusten mukaan: imetin, hellin, höpötin, vaihdoin vaipat, kylvetin, rasvasin, puin, nukutin... Esikoiseni vahva temperamentti näkyi kuitenkin jo synnytyslaitoksella ja lisäksi hänellä oli koliikkia. Lapsi oli alussa päiväsaikaan tyytyväinen vain sylissä ja silloinkin piti koko ajan pysytellä liikkeessä. Huuto alkoi heti, jos istahdin hetkeksikin paikoilleni. Yöt hän sentään nukkui melko hyvin, mutta päivät olivat ajoittain todella raskaita. Useita vaatekertoja meni vaihtoon päivän aikana sekä lapsella että minulla ja kuivat harsot loppuivat kesken, kun lapsi pulautteli niin valtavia määriä. Hänen oli päästävä rinnalle samalla sekunnilla herättyään tai tuloksena oli holtiton raivokohtaus, jota ei meinannut saada millään loppumaan.

Tunsin huonoutta siitä, etten mielestäni osannut hoitaa lastani oikein. Olin todella väsynyt ja ahdistunut, enkä voinut kuvitellakaan lähteväni vauvan kanssa mihinkään. Joskus yritimme kauppareissua vauvan kanssa siten, että hänen isänsä oli mukana, mutta paluumatkalla jo itkin kilpaa vauvan kanssa takapenkillä vannoen, ettemme enää koskaan lähde mihinkään. Olin ylikuormittunut ja minulla oli valtavat suorituspaineet äitiydestä. Samalla tunsin elämäni olevan pilalla ja kaduin päätöstäni ryhtyä äidiksi. En ollut enää kehoni, vaan kotini ja äitiyteni vanki. 

Ensimmäinen vuoteni äitinä on jäänyt hyvin sumuiseksi ja epätoivoisten tunteiden sävyttämäksi muistoksi mieleeni. Olen kuullut myöhemmin läheisteni kuvauksia tuolta ajalta, enkä itse muista puoliakaan tapahtumista. Voin välillä niin huonosti, että yritin helpottaa oloani alkoholilla ja olin joitain kertoja humalassakin lapsen isän saapuessa töistä kotiin. Onneksi en koskaan juonut niin paljoa, että lapseni hoito olisi siitä kärsinyt. Lisäksi hän oli vielä niin pieni, ettei tuosta ajasta mitään edes muista. Myöhemmin en enää ole ollut humalassa lasteni nähden, vaan tuo esikoiseni vauva-aika jäi äitiyteni syvimmäksi pohjakosketukseksi (ainakin toistaiseksi).

Kuopukseni vauvavuosi meni paljon paremmin. Hän oli rauhallinen ja perustyytyväinen vauva, jolla ei ollut koliikkia tai muita vaivoja. Esikoiseni imetyksen lopetin jo varhain, sillä se tuntui hyvin epämiellyttävältä ja lisäksi minun oli pakko päästä välillä tuulettamaan päätäni kodin ulkopuolelle ilman tiukkoja aikarajoitteita. Kuopustani imetin paljon pidempään ja tätä olen ihmetellyt vielä myöhemminkin, koska en edelleenkään varsinaisesti pitänyt imetyksestä. Uskaltauduin usein ihmisten ilmoillekin molempien lasteni kanssa. Itsevarmuuteni vanhempana on lisääntynyt sitä mukaa, kun lapset ovat kasvaneet. Edelleen silti huomaan olevani selkeästi rajoittuneempi kuin moni muu vanhempi, sillä esimerkiksi viikon reissu jo kouluikäisten lasten kanssa tuntuu kauhistuttavalta ja äärimmäisen stressaavalta ajatukselta. Pari viikonloppureissua on porukalla tehty ja olen ollut äärimmäisen väsynyt niiden jälkeen, vaikka kaikki olisikin mennyt periaatteessa hyvin.

Onneksi kiintymyssuhteeni esikoiseen ei ole kärsinyt tuosta hankalasta vauva-ajasta, vaan olen ihan yhtä läheisissä väleissä kummankin lapseni kanssa. Keskenään he ovat hyvin erilaisia, mutta molemmissa näen puolia itsestäni. Mielenkiinnolla odotan, millaisia aikuisia heistä kasvaa. Toivottavasti hieman vahvempia ja vähemmän rikkonaisia kuin itsestäni.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidiksi x 2

Olin aina ollut vahvasti sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. Kantani muuttui äkisti, kun tapasin läheiseni vastasyntyneen vauvan ja minulle tuli todella voimakas tarve saada oma lapsi. Silloinen kumppanini oli myös innokas ajatukselle, joten aloimme yrittää. Esikoisemme syntyi noin vuoden kuluttua siitä, kun olimme tehneet päätöksen perheenlisäyksestä. En pitänyt raskausajasta yhtään, enkä takuulla hehkunut mitään raskausonnea. Etenkin alussa koin lamaannuttavaa väsymystä ja jalat alta vievää iskiaskipua. Välillä työpäivän jälkeen konttasin itkien makuuhuoneeseen, kun olin niin väsynyt. Loppua kohti lisääntyivät liitoskivut, jotka olivat kuin yhtäkkisiä puukoniskuja alapäässä ja lantiossa. Tuntui, että olisin vankina omassa kehossani. Jälkeenpäin ajateltuna pääsin kuitenkin vähällä raskausvaivojeni osalta, sillä pahoinvointia ei ollut juuri lainkaan ja kykenin koko raskausajan toimimaan lähes normaalisti.  Odotin synnytystä erittäin malttamattomana. Olin haaveillut lääkkeettömästä

Syömishäiriö

"Sä olet lihonut", tokaisi mummi varhaisteini-ikäiselle lapsenlapselleen. En ollut lihonut, vaan kroppani oli alkanut hiljalleen muuttaa muotoaan lapsen vartalosta naisellisempaan suuntaan. Lantioni leveni ja rintani kasvoivat jo varhain, ja olin muutoksista enemmänkin innostuneen ylpeä kuin vaivaantunut. Mummi ei varmasti tarkoittanut kommenttiaan loukkaavaksi, sillä hän oli kaiken kaikkiaan loistava mummi minulle kuten toinenkin mummini. Tuo lause on silti jostain syystä jäänyt mieleeni näihin päiviin asti. En tiedä, onko sillä ollut osaltaan vaikutusta siihen, miten sairaalla tavalla olen alkanut myöhemmin kehooni suhtautua. Oireiluni alkoi kuitenkin vasta useita vuosia myöhemmin, joten en usko. Äitini on rakastanut (ja rakastaa edelleen) ruoalla. Hänelle ruoka ja siitä nauttiminen on hyvin tärkeää. Lapsuudenkodistamme löytyi aina useita leikkeleitä, lisukesalaatteja, limuja, mehuja, pullaa ja jäätelöä. En ole koskaan oppinut juomaan vettä kuin satunnaisesti, koska olen ni

Yksin

Erottuani lasteni isästä muutin ensimmäistä kertaa omaan kotiin ainoana aikuisena. En ollut koskaan aiemmin ollut myöskään taloudellisesti yksin vastuussa itsestäni, vaan olin aina tarvittaessa saanut tukea kumppaniltani. Etukäteen olin lähes varma, etten saa peloiltani (pimeä, yliluonnolliset asiat, murtautujat...) edes nukuttua, mutta tunsinkin oloni yllättävän rauhalliseksi uudessa kodissani. Oli huikean vapauttava tunne, kun sai toimia arjessa juuri haluamallaan tavalla ja valitusta tuli korkeintaan lapsilta. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen oli aikaa vain itselle, eikä tarvinnut miellyttää ketään tai valmistautua seuraavaan riitaan. Lenkkeilin päivittäin ja pidin uudesta asuinalueestamme paljon. Siellä oli todella rauhallista, eikä lenkilläkään tullut välttämättä ketään vastaan. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin ja nautin täysin siemauksin omasta ajastani lenkkipoluilla. Vaikka pidänkin pihatöistä, niin kiireisen arjen keskellä tuntui luksukselta, kun ei tarvinnut pitkän