Siirry pääsisältöön

Viinaa ja vastuuttomuutta

Edellisen, hyvin tasaisen parisuhteeni päätyttyä ja uuden, ei-niin-tasaisen suhteen alettua alkoi alkoholinkäyttöni lisääntyä massiivisesti. Aiemmin join vain satunnaisesti, mutta uusi kumppanini tissutteli päivittäin. Ihmettelin asiaa, mutta jostain syystä olin myös utelias kokeilemaan, millaista se olisi. Muistan hyvin, kuinka pöhnäinen ja vetämätön olo siitä tuli, kun joi säännöllisesti, lähes päivittäin. Silti jatkoin. Mieleni oli jo valmiiksi hyvin herkässä tilassa ja ajatukset sekaisin edellisen suhteen päättymisestä, eikä alkoholi ainakaan parantanut tilannetta.

Elämäntilanteeni oli kaikin puolin hyvin sekava noihin aikoihin. Tein töitä vain osa-aikaisesti ja olin jonkin aikaa myös työttömänä. Muutimme silloisen kumppanini kanssa todella pian yhteen, mutta halusin päättää suhteen lähes yhtä nopeasti kuin se oli alkanut. Ennen tätä olin ehtinyt jo tulla raskaaksikin ja myös päättää raskauden. Suhteemme oli noin puolisen vuotta jonkinlaisessa on-off -tilassa, kunnes päätimme lopulta taas jatkaa yhteiseloa.

Alkoholia kului paljon ja päivittäin. Sitä lähdettiin joitain kertoja hakemaan myös lisää autolla kesken juomisen. Töihin menin kerran pitkäksi venynyttä iltaa seuraavana aamuna ja olin varmasti vielä humalassa. Lähdin pois kesken työvuoron vedoten vatsatautiin. Onneksi mitään ei koskaan sattunut, mutta häpeän kovasti tuon ajan vastuuttomuuttani ja itsekkäitä valintojani. Minulta puuttuivat arjen raamit, koska en opiskellut tai käynyt töissä säännöllisesti.

Lopulta sain kaksi osa-aikaista työpaikkaa arkeni muuttui hieman vähemmän sekavaksi. Alkoholi pysyi kuitenkin kiinteästi kuvioissa mukana, kunnes aloin odottaa esikoistani.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidiksi x 2

Olin aina ollut vahvasti sitä mieltä, etten koskaan halua lapsia. Kantani muuttui äkisti, kun tapasin läheiseni vastasyntyneen vauvan ja minulle tuli todella voimakas tarve saada oma lapsi. Silloinen kumppanini oli myös innokas ajatukselle, joten aloimme yrittää. Esikoisemme syntyi noin vuoden kuluttua siitä, kun olimme tehneet päätöksen perheenlisäyksestä. En pitänyt raskausajasta yhtään, enkä takuulla hehkunut mitään raskausonnea. Etenkin alussa koin lamaannuttavaa väsymystä ja jalat alta vievää iskiaskipua. Välillä työpäivän jälkeen konttasin itkien makuuhuoneeseen, kun olin niin väsynyt. Loppua kohti lisääntyivät liitoskivut, jotka olivat kuin yhtäkkisiä puukoniskuja alapäässä ja lantiossa. Tuntui, että olisin vankina omassa kehossani. Jälkeenpäin ajateltuna pääsin kuitenkin vähällä raskausvaivojeni osalta, sillä pahoinvointia ei ollut juuri lainkaan ja kykenin koko raskausajan toimimaan lähes normaalisti.  Odotin synnytystä erittäin malttamattomana. Olin haaveillut lääkkeettömästä

Syömishäiriö

"Sä olet lihonut", tokaisi mummi varhaisteini-ikäiselle lapsenlapselleen. En ollut lihonut, vaan kroppani oli alkanut hiljalleen muuttaa muotoaan lapsen vartalosta naisellisempaan suuntaan. Lantioni leveni ja rintani kasvoivat jo varhain, ja olin muutoksista enemmänkin innostuneen ylpeä kuin vaivaantunut. Mummi ei varmasti tarkoittanut kommenttiaan loukkaavaksi, sillä hän oli kaiken kaikkiaan loistava mummi minulle kuten toinenkin mummini. Tuo lause on silti jostain syystä jäänyt mieleeni näihin päiviin asti. En tiedä, onko sillä ollut osaltaan vaikutusta siihen, miten sairaalla tavalla olen alkanut myöhemmin kehooni suhtautua. Oireiluni alkoi kuitenkin vasta useita vuosia myöhemmin, joten en usko. Äitini on rakastanut (ja rakastaa edelleen) ruoalla. Hänelle ruoka ja siitä nauttiminen on hyvin tärkeää. Lapsuudenkodistamme löytyi aina useita leikkeleitä, lisukesalaatteja, limuja, mehuja, pullaa ja jäätelöä. En ole koskaan oppinut juomaan vettä kuin satunnaisesti, koska olen ni

Yksin

Erottuani lasteni isästä muutin ensimmäistä kertaa omaan kotiin ainoana aikuisena. En ollut koskaan aiemmin ollut myöskään taloudellisesti yksin vastuussa itsestäni, vaan olin aina tarvittaessa saanut tukea kumppaniltani. Etukäteen olin lähes varma, etten saa peloiltani (pimeä, yliluonnolliset asiat, murtautujat...) edes nukuttua, mutta tunsinkin oloni yllättävän rauhalliseksi uudessa kodissani. Oli huikean vapauttava tunne, kun sai toimia arjessa juuri haluamallaan tavalla ja valitusta tuli korkeintaan lapsilta. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen oli aikaa vain itselle, eikä tarvinnut miellyttää ketään tai valmistautua seuraavaan riitaan. Lenkkeilin päivittäin ja pidin uudesta asuinalueestamme paljon. Siellä oli todella rauhallista, eikä lenkilläkään tullut välttämättä ketään vastaan. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin ja nautin täysin siemauksin omasta ajastani lenkkipoluilla. Vaikka pidänkin pihatöistä, niin kiireisen arjen keskellä tuntui luksukselta, kun ei tarvinnut pitkän